Heb jij een bedrijf of wil jij een eigen bedrijf starten? Wil je adverteren, maar weet je niet hoe je moet beginnen? Heb je eigenlijk geen flauw idee wat je moet doen om jouw reclame gezien te laten worden? Of weet je het juist wel en heb jij al wat posters hangen, wat online advertenties, en heb je al een adwords expert ingeschakeld? Je ziet het iedere dag, maar heb je wel enig idee hoe het er allemaal komt? Reclame. Hoe kun je aan zoiets beginnen?
Advertenties zijn niet te ontlopen
Misschien heb jij wel zo’n slimme adblocker op je computer, maar dan nog kun je advertenties echt niet helemaal uit de weg gaan. Het is namelijk niet alleen online, je ziet en hoort het overal waar je gaat en staat. Op de radio, in magazines, op de tv, op posters als je even naar de winkel gaat. Ontlopen is gewoon geen optie, maar hoe komt het er dan? Heb je je dat ooit wel eens afgevraagd? Je ziet soms vast wel in de bus een oproep om jouw advertentie gezien te laten worden, maar dat is je ook al wel weer ontgaan toen jij de bus uitstapte, of niet.
Soms is het makkelijker dan je denkt
Ja, voor advertenties op tv en op de radio moet je vaak veel geld betalen, maar voor flyers, folders, en posters hoef je soms helemaal niets te betalen. Stel jij hebt een boek geschreven en wilt deze graag adverteren. Je hoeft dan niet per se heel veel geld uit te geven, je kunt gewoon naar een boekenwinkel toe gaan en vragen of je jouw folder bij de kassa neer mag leggen. Sommigen zullen dit misschien afwijzen, maar het is gewoon een normale vraag en je kunt geluk hebben. En ja, je kan de folders ook lekker tussen de magazines en boeken stoppen, maar hé, dat heb je niet van mij.
Adverteren op sociale media
Iedereen gebruikt tegenwoordig wel sociale media, jij hebt vast ook wel een platform. Er zijn zat bekende platforms waar je jouw spullen of diensten kunt adverteren. Op je eigen pagina, bijvoorbeeld. Je hoeft alleen maar een paar hashtags te gebruiken en jouw post kan al door vele mensen gezien worden die jou niet eens volgen, misschien bereik je hierbij niet zo’n groot publiek als bijvoorbeeld op de radio, maar het is tenminste iets. Hoe groter jouw platform, hoe meer aandacht. Het hoeft niets te kosten!