Je hebt eerst lang nagedacht en uiteindelijk besloten om voor jezelf te beginnen. De aanloopfase is al uitdagend. Wat ga je doen en hoe? Wie is je doelgroep en hoe kom je ermee in contact? Hoe ga ik het financieel regelen als in eerste instantie de inkomsten er nog niet zijn? Vervolgens ga je hard aan de weg timmeren om die eerste klant binnen te hengelen. Als dat dan lukt en je gaat je eerste factuur maken dan is dat een fantastisch moment. Maar een factuur maken; Hoe doe je dat? Hierin zijn een aantal zaken die je moet afwegen en daar vertellen we je graag meer over.
Een factuur maken; Wat moet er op.
Aan een factuur zijn een aantal wettelijke eisen gesteld. Dit gaat over wat er op de factuur moet komen te staan. De eisen komen overigens vanuit de belastingdienst. Dit zijn allereerst je bedrijfsgegevens. Vaak de naam van je bedrijf, het kamer van koophandel nummer, het IBAN rekeningnummer en adresgegevens. Uiteraard vermeld je ook de gegevens van je klant. De naam en adresgegevens is hierin handig om te vermelden. Vaak zie je ook een klantnummer of een debiteurnummer die gerelateerd is aan je klant. Een factuur is ook voorzien van een uniek factuurnummer. Een niet onbelangrijk element is de betalingstermijn. Voor welke datum moet je klant de factuur in ieder geval betaald hebben. Let op want zeker als je actief bent in de B2B dan zal je zien dat deze nog weleens overschreden wordt. Als je meerdere zaken voor een klant gedaan hebt dan is het verstandig om te werken met factuurregels. Een regel vertegenwoordigd dan een werkzaamheid die je gedaan hebt voor een klant. En laatste natuurlijk het bedrag. Vermeld het totaalbedrag maar ook de B.T.W. die je in rekening gebracht hebt. Voor bedrijven is dat noodzakelijk om de betaalde B.T.W. te kunnen terugvorderen bij de belastingdienst.
Een factuur maken; Zelf doen of via software
Als je gaat factureren dan heb je bedragen uitstaan bij klanten. Zoals ik in de vorige alinea al aangaf komt het geregeld voor dat klanten over hun betalingstermijn heen gaan. Het is dus verstandig hier een strak beheer op te doen en snel te herinneren als dit het geval is. Bij een factuur maken heb je twee keuzes of handmatig of via software. Gaan er meerdere facturen in de maand uit dan kan het verstandig zijn software te gebruiken zodat het beheer makkelijker is en je minder tijd kost.