De technologische ontwikkelingen gaan in een sneltreinvaart. Dit zorgt ervoor dat er steeds meer mogelijk is en er nieuwe bewegingen ontstaan. Één daarvan is Mobility as a Service. Deze beweging richt zich op het op maat aanbieden van een vervoersoplossing. Je wil van A naar B en de techniek geeft aan hoe je dit het snelste kunt realiseren en biedt deze vervoersoplossingen direct aan. Dit kan een deel met de taxi zijn, vervolgens een huurfiets een deel met de tram en wellicht nog een stuk een auto huren. Het idee is dat je voor ieder vervoersvraagstuk een oplossing krijgt aangeboden. Mobility as a Service staat nog in de kinderschoenen en heeft nog wel een weg te gaan, maar het komt er echt aan.
Mobility as a Service nog vol in ontwikkeling
De techniek is klaar voor Mobility as a Service. Het is nu nog zorgen dat verschillende vervoerspartijen gaan samenwerken om het echt vorm te gaan geven. En hier ligt juist de complexiteit. Want wie neemt het initiatief en hoe zorg je dat al die partijen op één lijn komen en gaan inzien dat Mobility as a Service ze gaat helpen. Dit zal dan ook aankomende periode de grootste uitdaging zijn om het van de grond te krijgen. Om deze redenen worden er verschillende kennissessies georganiseerd om zodoende betrokkenen te informeren en te gaan laten inzien dat de vervoersbranche hier profijt van gaat hebben. Daarnaast ontstaan er inmiddels ook de eerste samenwerkingsinitiatieven van partijen en betrokkenen uit de vervoersbranche. Daarmee zijn er dus echt signalen dat Mobility as a Service een feit gaat worden.
Mobility as a Service in het klein
Er zijn ook voorbeelden van Mobility as a Service in het klein. Zo kan je zelf vervoer boeken als je conform de WMO recht heb op vervoer. Hiervoor zijn inmiddels online platformen en Apps beschikbaar waarmee je zelf je vervoer kunt boeken. Op zich werkt dit heel erg goed. Alleen heeft de doelgroep voor deze oplossing een wat hogere leeftijd en zie je dat hierin nog niet iedereen de nieuwe technologieën heeft geadopteerd. Er wordt dan toch nog vaak gekozen om telefonisch contact op te nemen met de vervoerspartij. Dit roept gelijk de vraag op of Mobility as a Service de oplossing voor vervoersvraagstukken voor personen gaat worden. Met de ervaring van de OV chipkaart als voorbeeld. Daar hebben vooral ook veel ouderen moeite mee gehad om dit onder de knie te krijgen en te adopteren. De kunst is het maximaal gebruikersvriendelijk te maken.